Interview met leverancier Profilplast: “We zijn samen opgegroeid.”

Interview met Maurice Broekhoven en Olaf te Meij, klantverantwoordelijken voor Altop Kunststoftechniek

Profilplast is één van onze huisleveranciers. Begonnen als familiebedrijf, is het uitgegroeid tot een toonaangevende partij op het gebied van kunststof halffabricaten en leidingsystemen. We werken al bijna twintig jaar samen, hoogtijd om wat meer te weten te komen over deze samenwerking.

Meer dan dozenschuiven

Profilplast levert meer dan 90.000 kunststof artikelen uit voorraad en beschikt over een breed aanbod van verschillende soorten kunststoffen zoals onder andere PE, PP, PVDF, PVC-U, PVC-C en ABS. Daarnaast beschikt men ook over een breed aanbod in verschillende producten en levert men op dagelijkse basis kunststof buizen, fittingen, appendages en instrumentatie in zowel kleine als grote diameters. Daarnaast beschikt Profilplast over een uitgebreid aanbod aan kunststof plaatmaterialen.

Dit alles combineert Profilplast met de nodige materiaalkennis; In het meedenken en meezoeken naar oplossingen in kunststoffen voor de klant ligt een grote meerwaarde: “We doen niet aan simpelweg dozenschuiven. Wij denken met onze klanten mee over technische vraagstukken. Wij beschikken hiervoor ook over een Technical Service Center. Ons TSC is uitstekend op de hoogte van de eigenschappen van kunststoffen. Een mooi voorbeeld hiervan is de chemische resistentie van kunststoffen, wat voor Altop Kunststoftechniek van groot belang is’’, vertelt Maurice.

Samen opgegroeid

Die kennis hebben ze mede vergaard door de samenwerking met Altop Kunststoftechniek. Olaf vertelt: “Sinds de oprichting van Altop Kunststoftechniek in 2000 werken we al samen. Het bedrijf bestond enkel uit eigenaren Chiel en Joost, plus een paar medewerkers. Profilplast telde destijds circa vijftien medewerkers en twee vrachtwagens.” Inmiddels hebben beide bedrijven een grote ontwikkeling doorgemaakt, van familiebedrijf naar professionele MKB. “We zijn eigenlijk samen opgegroeid”, beaamt Olaf.

Willie Wortel

Het klikt goed tussen beide bedrijven. Olaf vertelt: “We dagen elkaar uit. Joost is de ‘Willie Wortel’ van Altop Kunststoftechniek. Hij denkt buiten de kaders en legt zijn vraagstukken dan aan ons voor. We gaan dan samen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en komen zo soms tot hele creatieve en nieuwe oplossingen.” Dat is precies waar de meerwaarde van Profilplast zichtbaar wordt. Op kennisniveau kunnen beide partijen samen de diepte in.

Magenta is meer dan een kleur

Wie Profilplast zegt, zegt magenta. Deze kleur komt duidelijk naar voren in het logo en tijdens beursdeelnames, maar het is meer dan een kleur. Olaf legt het uit: “De magenta kleur staat voor warmte en onderscheidt ons van andere in de markt, waar vooral kleuren als blauw en groen gebruikt worden. Die waarden dragen wij ook uit in onze samenwerking.”

Zowel warmte en vriendelijkheid als maatschappelijke betrokkenheid staan hoog in het vaandel bij de Limburgse firma. Met hun eigen stichting Magenta for Life steunen zij initiatieven met een maatschappelijk karakter. Zo ook de Bergh-Leipzig-Bergh tocht, waar onze collega’s Joost en Rick aan deelnemen. Dit doel ligt bovendien dicht bij het fietshart van de in 2015 overleden eigenaar van Profilplast, Guus. Hij was een fanatiek fietser en heeft daardoor een groot aantal collega’s geënthousiasmeerd. Profilplast heeft (net als wij) een eigen fietsclub. Ook organiseren zij de Voertour, waarbij relaties van Profilplast gezamenlijk de fiets op stappen voor een sportieve en vooral gezellig dag in het mooie Limburg.

No-nonsense

Altop Kunststoftechniek en Profilplast hebben dus veel gemeen. Dat verklaart volgens Maurice en Olaf ook de goede band en langdurige samenwerking: “Beide bedrijven kennen de cultuur van een familiebedrijf.” De Achterhoekse no-nonsense mentaliteit van Altop Kunststoftechniek werkt daarbij prettig: “Men is heel direct, waardoor je precies weet waar je aan toe bent,” aldus Maurice. De kleine taalbarrière is overigens ook geen probleem, zo lang wij niet onderling plat proaten.

Inmiddels duurt onze samenwerking bijna twintig jaar. In die jaren hebben we samen veel geleerd en ontelbaar veel mooie kunststof producten gecreëerd. In onze mannenwereld zijn we daardoor ook een beetje van magenta gaan houden. Vanuit dat vriendelijke en sociale karakter kijken wij dan ook uit naar vele jaren die nog komen gaan!